Observatøren

Observatøren
Stat Storbritannia
TungeEngelsk
Periodisitetukentlig
FormatBerliner
Fundament1791
NettstedetKings Place, 90 York Way, London
forleggerGuardian News and Media
Papirsirkulasjon(mars 2014)
RegissørJohn Mulholland
ISSN0029-7712
Nettstedobserver.theguardian.com
 

The Observer eret britisk søndagstidsskrift ; Publisert av samme gruppe som Guardian og den internasjonale Guardian Weekly , er den den eldste søndagsavisen i verden, etter å ha sett sin første utgave 4. desember 1791 av WS Bourne.

Historie

For å åpne den, lånte WS Bourne £ 100 , og fortalte vennene sine at han ville ha en "raskt formue". Men han tok feil: tre år senere hadde selskapet 1600 pund i gjeld, noe som fikk ham til å søke kjøpere blant Londons anti-regjeringsgrupper . Forsøket bar imidlertid ikke frukter, og den økonomiske intervensjonen fra Bournes bror var nødvendig for å redde avisen, som ønsket å selge avisen til myndighetene. Sistnevnte nektet å kjøpe den, men vek ikke unna muligheten for å ha bidrag til avisen for å påvirke dens politiske linje, og fremfor alt for å unngå inngrep fra motstandere som Tom Paine , Thomas Spence , Francis Burdett og Joseph Priestley på spaltene i bladet.

I 1814 ble The Observer kjøpt opp av William Innell Clement , som da også kontrollerte Morning Chronicle , Bell's Life in London og The Englishman , og gikk langs linjen til fordel for statlige stillinger for å få statlig finansiering i retur. I 1815 subsidierte statsminister Henry Addington også en av Observers ledende kronikere , Vincent Dowling , til å be om bevis mot Thomas Spences tilhengere . I desember 1816 skrev Dowling en artikkel om et angivelig politisk møte holdt på Spa Fields , i London-forstaden Islington , som ble brukt som bevis for å arrestere lederne av bevegelsen. Forsvaret var imidlertid i stand til å vise at de to hovedvitnene, Dowling og John Castle , hadde fått betalt for å samle informasjon til regjeringen.

Regjeringen klarte imidlertid ikke å verve magasinets støtte etter Peterloo-massakren 16. august 1819 , og heller ikke Cato Street-konspirasjonen . På 1920 - tallet , under ledelse av Lewis Doxat , inntok Observer posisjoner som var stadig mer gunstige for den parlamentariske reformen som deretter ble implementert med reformloven av 1832 , men det tok lang tid før det tidsskriftet støttet allmenn stemmerett , et standpunkt som senere ble inntatt i 1866 . [1]

I 1857 hadde Doxat i mellomtiden trukket seg tilbake, og overlot stillingen til Joseph Snowe : under hans ledelse falt imidlertid spredningen av Observer drastisk, også på grunn av beslutningen om å stille seg på nordboernes side under den amerikanske borgerkrigen. . [2] I 1870 gikk Observer -eiendommen over i hendene på Julius Beer , som ved hans død i 1891 overlot den til sønnen Frederick . I mellomtiden, i 1870 , hadde stillingen som administrerende direktør gått over til Edward Dicey , som i 1889 ble erstattet av Henry Duff Traill : ved oppkjøpet erstattet Frederick Beer ham med sin kone Rachel , som i mellomtiden også hadde blitt direktør for Sunday . Times , senere overtatt av henne i 1893 . [3]

I 1911 , etter en kort passasje under kontroll av Alfred Harmsworth (som hadde kjøpt den i 1905 ), ble avisen kjøpt av William Waldorf Astor . Avislinjen forble Tory til 1942 , da redaksjonen til James Louis Garvin , som hadde tiltrådt stillingen i 1908 , ble avsluttet, og da erklærte avisen seg upartisk, en sjelden stilling på den tiden.

Astor-familien kontrollerte avisen frem til 1977 , med en sentral rolle påtatt av David Astor , som ledet den i 27 år med svært tøffe posisjoner - som motstanden mot invasjonen av Suez , som kostet avisen mange lesere - og ønsket velkommen sider av prestisjetunge signaturer som George Orwell . Astor solgte magasinet til ARCO , som igjen solgte det til Lonrho i 1981 . I juni 1983 kom Observer under kontroll av Guardian News and Media -gruppen , redaktør for Guardian .

Policylinje

I analogi med den til Guardian er den politiske linjen til Observer basert på liberale / sosialdemokratiske posisjoner .

Merknader

  1. ^ Sunday Observer , på spartacus.schoolnet.co.uk . _ Hentet 3. oktober 2008 (arkivert fra originalen 17. september 2008) .
  2. ^ Observer tekst tidslinje , på guardian.co.uk . Hentet 3. oktober 2008 ( arkivert 18. september 2008) .
  3. ^ En kort historie om The Observer , på adinfo-guardian.co.uk . Hentet 3. oktober 2008 (arkivert fra originalen 11. oktober 2008) .

Eksterne lenker