Snøre Scheggia

Provins Verbano-Cusio-Ossola
Høyde2 466  moh
KjedeAlpene
Koordinater46 ° 11′02,29 ″ N 8 ° 24′54,79 ″ E / 46,183969 ° N 8,41522 ° E46.183969; 8,41522
Plasseringskart
GruppeKyst Scheggia-Crana-Ruscada
UndergruppeScheggia Group
KodeI / B-10.II-B.5.a

Pizzo la Scheggia (2.466  moh .  ) er et fjell i Onsernone- gruppen i de lepontinske alpene . Det ligger i provinsen Verbano-Cusio-Ossola i Piemonte .

Beskrivelse

La Scheggia representerer den høyeste toppen i Vigezzo-dalen og ligger på grensen til Isorno-dalen , vest for Pioda di Crana . Fjellet har fått navnet sitt fra en dyp utskjæring eller chipping kalt et vindu som skiller hovedtoppen fra den nedre Cima Campelli som ligger litt lenger nord.

Oppstigning til toppen

Du kan klatre til toppen med start fra grenda Arvogno (1247m) nedover stien merket M15 mot Rifugio Regi som krysser Melezzo Orientale i en høyde av 1080m. Følg deretter stien som går forbi lokalitetene: Alpe Coier (1169 m), Alpe Cortino (2352 m), Alpe Anfirn (1674 m) og til slutt kommer du til Alpe Forno (1888 m) hvor Regi Refuge ligger . Regi-tilfluktsstedet er en bivuakk av CAI Vigezzo, og for å få tilgang til den trenger du nøklene som er tilgjengelige fra seksjonen som administrerer den. Fra fjellamfiet som kjennetegner Alpe Forno fortsetter du på stien som bøyer seg mot venstre (sør) og går deretter opp nordvestover langs fjellryggen som fører til toppen av Scheggia.